fredag 25 november 2016

Styrketräning!

Inför säsongen 2015 så körde jag en del gymträning och inte alls lika mycket intervaller o långpass som jag kör nu. Det var ioför sig innan jag bestämde mig för att satsa på MTB. Och inför säsongen 2016 när jag bestämde mig för att satsa så tränade jag ingenting på gym, o då är de ju mestadels ben jag syftar på.

Jag är ju i grund o botten hockeyspelare så benstyrka finns väl fortfarande kvar:) är nu ca 3år sen jag la rören på hyllan.
Det jag vill komma fram till är att om jag jämför 2015 o 2016 så var jag starkare och hade bättre ben 2015 men bättre hjärta o lunga 2016!

Så inför 2017 ligger återigen gymträning på schemat, vilket jag tror passar mig och är vad jag behöver.  Får ju testa detta nu i vinter så får vi se vad de blir för resultat till våren.
Kan nog bli bra med en blandning:)

Men generellt sett så tror jag att styrketräningen är viktigt även för cyklister, för andra med för den delen:)
Vet att många är emot gymträning, rädda för att bli för stora kanske, men så är ju inte fallet.
Den lilla tiden som du är på gymet jämför den mot tiden i sadeln så är de ingen fara finns ingen möjlighet att bli för stor eller för tung. Man tränar ju inte för att bygga utan för att bli uthållig och stark såklart:)

En annan viktigt del inom styrkan är ju att ha en stark mage, bål och rygg för att inte sjunka ihop på dom längre tävlingarna. Så det blir även mycket sådan träning.

Va inte rädda för gym det behövs, iallafall om ni frågar mig:)





/Gross



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar